V životě se potýkáme s rozmanitými situacemi. Z některých si odnášíme krásné vzpomínky. Pak jsou však okolnosti, na které bychom nejraději zapomněli. Rozhodně bychom však vždy měli myslet na to, že se můžeme ocitnout v podmínkách, které nás nutí zastavit se, zhodnotit stav a poskytnout první pomoc.
Na naší škole se již tradiční branný den odehrál ve středu 26. září 2023.
ZACHRAŇUJEME ŽIVOTY...
i když jen cvičně
V pátém ročníku jsou naše znalosti medicíny ještě omezené, přesto se nám podařilo jeden život zachránit. Dokázali jsme totiž rozdýchat figurínu člověka. Zkušenosti s hašením požárů jsme si ověřili přímo ve zbrojnici. Znalosti dopravní policie se nám hodily např. při pobytu na dopravním hřišti.
Velká část čtvrtých ročníků „pracovala na záchraně životů“ přímo v terénu. Veškeré povědomí o jednotkách IZS každý sám využil během vyučování stráveném TŘÍDAMI 4. A, 4. B v městském parku. Po cestě šlo zejména o práci dopravních policistů a na místě o práci ostatních jednotek IZS, 4. C začala plaveckým výcvikem a pokračovala ve své třídě.
Třetí třídy shlédly nejen video o cyklistice a zlomeninách, ale také se dále seznamovaly s prací zejména policistů pomocí her ve skupinách (pexeso Policie dříve a dnes, Policejní Double, pexeso Dopravní značky) i pomocí pracovních listů zaměřených také na hasiče a záchranáře.
Naši nejmladší žáci (1. a 2. tříd) pracovali hlavně ve třídách ve smíšených skupinách, kde se zaměřili na telefonní čísla jednotek IZS a na vytváření posterů k dané tematice.
Snad své zkušenosti se „záchranou životů“ sdílené dne 27. 9. 2023 při celoškolní akci BRANNÝ DEN nebudeme potřebovat …
Na druhém stupni žáci trénovali komunikaci se složkami IZS, řešili jednotlivé modelové situace nejen ve spolupráci se svými vyučujícími, ale také s opravdovými profesionály. Ti naši školu navštívili, aby předali žákům své odborné dovednosti a zkušenosti.
Šesté třídy se věnovaly komunikaci s IZS. Žáci se dozvěděli více o třídění potřebných a nepotřebných informací o události a naučili se správně mluvit s dispečery. Pak se zaměřili na první pomoc u dětí a srovnávali formou dramatizace poskytnutí první pomoci u dospělých a dětí. Více se zaměřili i na první pomoc při zásahu elektrickým proudem.
Sedmáci namířili do přírody a do oblasti dopravy. V rámci dopravní výchovy si třídy 7. A, 7. B a 7. C procvičily dopravní značky, řešily různé dopravní situace a seznámily se formou instruktážního videa i případových studií s pravidly silničního provozu i první pomoci. Také se žáci procvičili v práci s buzolou, natrénovali orientaci v mapě a chování v přírodě.
Osmé třídy se zaměřily na tématiku dopravní výchovy. Řešily modelové situace a navrhovaly řešení. Formou dramatizace se dozvěděly něco více o poskytování první pomoci při nejrůznějších poraněních, mimo jiné také v souvislosti s chemickými látkami.
Deváté ročníky začaly konkrétní modelovou mimořádnou situací, která je donutila zamyslet se nad teroristickým činem, najít informace a zachránit lidské životy. Dále se naši deváťáci dozvěděli něco více o vojenské medicíně. Také si vyzkoušeli ošetření nejrůznějších poranění z praxe, a to přímo v sídle Záchranné zdravotnické služby Moravskoslezského kraje. Mimo jiné se mohli ocitnout přímo v kůži zdravotníků v covidové době, kdy ochranný oděv a maska tvořily nedílnou součást výbavy při zásahu. Branný den v devátém ročníku jsme zakončili videokurzem první pomoci.